Bertangguh dalam kerja atau lebih dikenali sebagai procastibnate ni memang masalah satu dunia/ Bila selalu bertangguh and selalu distracted dengan pelbagai gangguan, akhirnya kita baut kerja lat minute. Mulalah kelam kabut!
Macam mana kita elak sifat bertangguh tu?
- Diffuse your favourite essential oil
2. Buat To Do List!
3. Set Priority
Lepas buat To-Do-List,baru jelas yang mana perlu didahulukan, yang mana tidak. Start dari situ boleh start buat kerja yang mana ada deadline lebih dekat/
4. Buang gangguan atau remove distractions
Kenalpasti apa distraction kita : hangphone, TV atau ipad untuk tonton netflix? Jauhkan sebenatar benda tu dari kita atau turn off notification sebentar sehingga kerja kita siap
5. 1 thing at 1 time
Tak semua boleh multitask. Cuba siapkan satu per satu baru move to the next task. Ini akan berbalik kepada point number 1 di mana kita kena list down kan senarai kerja yang hendak disiapkan.
5. Reward yourself lepas task siap
Sekiranya semua senarai to do list korang dah siap, baru korang reward diri sendiri amcam minum kopi, pergi beli aiskrim atau makan sepotong kek. Selagi kerja tak siap, jangan suka-suka pergi reward diri. Jangan mengelat ya!
Tapi sebelum mula kerja, biasanya I akan prepare diri dengan energy drink untuk ensure focus sepanjang waktu bekerja. Energy drink tu boleh refer post ni:
Comments
Post a Comment